Chi Siamo?
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SORIG _ Significa Scienza della Guarigione in Tibetano
KHANG_ CASA in in Tibetano
SORIG è ls contrazione di SOWA RIGPA
L'Accademia di Medicina Tibetana esiste sin dal 2006, fondata in Italia e in altri diversi luoghi del mondo con diversi spin off locali, grazie all'ispirazione del lavoro di diffusione operato da parte del Dr. Nida Chenagtsang Direttore medico e spirituale della Fondazione SORIG KHANG INTERNATIONAL (sorig.net).
Dopo diversi anni soprattutto post covid l'attività collettiva educativa intorno al mondo e ai vari gruppi è mutata e ri-strutturata in base alla nuova richiesta, e i corsi che si svolgevano soltanto in presenza adesso sono sono principalmente pubblicati online, attraverso il live streaming o le registrazioni e con quella che si chiama PIATTAFORMA DI E-LEARNING ovvero studio e apprendimento a distanza, attraverso il canale internet e l'ausilio di una tecnologia di accesso ai contenuti in tempo reale.
L'offerta formativa si è così allargata e ampliata diventando così un canale di diffusione non solo locale in lingua italiana ma bensì internazionale. I percorsi in presenza sono attivi principalmente nel lazio, ove, quale Associazione di Promozione Sociale ( nuovo ordinamento 2024 ) si occupa di portare avanti diversi progetti collegati allo sviluppo di un giardino di erbe mediche alla diffusione dei fondamenti della Sowa Rigpa che fa riferimento alla carta costituita della Fondazione internazionale alla quale è legata. (https://www.sorig.net/about/charter) .
(https://www.sorig.net/about/charter) .
Sorig khang -italia è Regolarmente registrata al RUNTS - al numero 129569 - Il Registro Unico Nazionale del Terzo Settore (RUNTS) è il registro telematico istituito presso il Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali in attuazione degli artt. 45 e segg. del Codice del Terzo Settore (Decreto Legislativo 3 luglio 2017, n. 117), per assicurare la piena trasparenza degli enti del Terzo settore (ETS) attraverso la pubblicità degli elementi informativi che vi sono iscritti.
Dopo diversi anni soprattutto post covid l'attività collettiva educativa intorno al mondo e ai vari gruppi è mutata e ri-strutturata in base alla nuova richiesta, e i corsi che si svolgevano soltanto in presenza adesso sono sono principalmente pubblicati online, attraverso il live streaming o le registrazioni e con quella che si chiama PIATTAFORMA DI E-LEARNING ovvero studio e apprendimento a distanza, attraverso il canale internet e l'ausilio di una tecnologia di accesso ai contenuti in tempo reale.
L'offerta formativa si è così allargata e ampliata diventando così un canale di diffusione non solo locale in lingua italiana ma bensì internazionale. I percorsi in presenza sono attivi principalmente nel lazio, ove, quale Associazione di Promozione Sociale ( nuovo ordinamento 2024 ) si occupa di portare avanti diversi progetti collegati allo sviluppo di un giardino di erbe mediche alla diffusione dei fondamenti della Sowa Rigpa che fa riferimento alla carta costituita della Fondazione internazionale alla quale è legata. (https://www.sorig.net/about/charter) .
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Sorig khang -italia è Regolarmente registrata al RUNTS - al numero 129569 - Il Registro Unico Nazionale del Terzo Settore (RUNTS) è il registro telematico istituito presso il Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali in attuazione degli artt. 45 e segg. del Codice del Terzo Settore (Decreto Legislativo 3 luglio 2017, n. 117), per assicurare la piena trasparenza degli enti del Terzo settore (ETS) attraverso la pubblicità degli elementi informativi che vi sono iscritti.
Lo spirito dell'associazione sorig khang italia
Lo spirito della associazione è la promozione della scienza e della ricerca, della religione, dell'arte e della cultura, del sistema sanitario pubblico e dell'assistenza sanitaria, nonché la promozione dell'istruzione, dell'educazione nazionale e della formazione professionale, in particolare in relazione alla Medicina Tradizionale Tibetana.
La missione sul territorio nazionale e all'estero si realizza attraverso la promozione di progetti che prevedono la conservazione, lo studio, la ricerca, l'insegnamento e la pratica della TTM, così come dei campi di conoscenza che la circondano, quali l'anatomia sottile, l'astrologia, la filosofia buddista, la logica e il dibattito, con particolare attenzione allo Yuthok Nyingthig, la pratica spirituale che risale al fondatore del Sowa Rigpa (TTM), Yuthok Yontan Gonpo; inoltre attraverso:
La missione sul territorio nazionale e all'estero si realizza attraverso la promozione di progetti che prevedono la conservazione, lo studio, la ricerca, l'insegnamento e la pratica della TTM, così come dei campi di conoscenza che la circondano, quali l'anatomia sottile, l'astrologia, la filosofia buddista, la logica e il dibattito, con particolare attenzione allo Yuthok Nyingthig, la pratica spirituale che risale al fondatore del Sowa Rigpa (TTM), Yuthok Yontan Gonpo; inoltre attraverso:
- l'istruzione, la frequentazione e la promozione di persone, ad esempio attraverso borse di studio, che si sentano obbligate e responsabili nei confronti della scienza e della filosofia fondante della TTM;
- la raccolta, la traduzione, il recupero e l'archiviazione di testi relativi a compiti statutari, rispettivamente di oggetti corrispondenti per la pratica o di opere d'arte, nonché lo sviluppo e l'implementazione di concetti didattici e metodici per l'insegnamento di questi insegnamenti alle persone interessate;
- il coordinamento, l'organizzazione e la realizzazione di eventi, come ad esempio seminari, conferenze, simposi, gruppi di studio, mostre e viaggi di studio sulla TTM, che possono anche includere:
- la registrazione e la valutazione delle attività statutarie e, se necessario, la documentazione dei partecipanti;
- la creazione, la distribuzione e la commercializzazione di testi specialistici, materiale didattico, materiale di studio e strumenti per la pratica, ad esempio strumenti di TTM;
- l'ulteriore sviluppo e la creazione di unità didattiche accademiche per l'educazione, la qualificazione e la formazione di medici, psicologi, terapisti e altre parti interessate alla TTM;
- la collaborazione con fonti di conoscenza della TTM, strutture, istituzioni e organizzazioni interessate alla formazione nell'ambito della TTM;
- la collaborazione con esperti, istituzioni educative, strutture mediche e organizzazioni che si occupano della conservazione, dello sviluppo e dell'avanzamento dei contenuti della TTM;
- la fondazione e l'amministrazione di strutture per la missione, ad esempio istituti di istruzione, strutture commerciali, produttive e manifatturiere, aziende, ad esempio case editrici e strutture mediche, compresi gli ospedali. Le strutture della missione devono fornire direttamente o indirettamente gli scopi statutari;
- l'acquisizione, la costruzione, la ricostruzione e la manutenzione, nonché l'avanzamento dei beni immobili, nella misura in cui servono all'attuazione dei compiti statutari;
- la promozione di strutture/centri caritatevoli e sociali, centri educativi, monasteri buddisti e arte buddista, compresa l'architettura, nella misura in cui ciò sia possibile
L'associazione opera in modo altruistico e non persegue principalmente scopi di redditività commerciale.
ISCRIZIONE AI CORSI
Senza l'iscrizione e la richiesta di membership non si può accedere a nessun corso in presenza o online, e non è possibile accedere ai contenuti della piattaforma,
Accesso ai contenuti registrati 1 anno
in caso di mancato rinnovo non è possibile accedere ai contenuti acquistati / documentazioni, informazioni
Accesso alle comunicazioni
associazioni, ogni anno avrai sempre le comunicazioni a portata di mano potrai partecipare alle assemblee e co partecipare ai progetti, di volontariato, accedere a sconti e borse di studio.
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Con il tuo supporto contribuisci a realizzare i progetti, e a mantenere vivi i servizi creati appositamente per la ricercala formazione e la diffusione della Meddicina Tibetana nel mondo-
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Trisong Detsen ཁྲི་སྲོང་ལྡེ་བཙན་
Trisong Detsen ཁྲི་སྲོང་ལྡེ་བཙན་ is the 38th King of Tibet. He ruled Tibet from 755 AD to 797 AD, and he retired after passing the throne to his second son. Trisong Detsen is one of the three Dharma Kings of Tibet, playing a significant role in Introducing Buddhism in Tibet.Trisong Detsen invites Great Indian master Sāntarakṣita and Guru Rinpoche from India to help establish Buddhism in Tibet. Thus subsequently founding the first and oldest sect of Tibetan Buddhism called Nyingmapa Sect with the Samye monastery as the first Buddhist Monastery in Tibet. Guru Rinpoche also help to initiate the first monkhood in Tibet with first seven sons from Noble birth.During the reign of Trisong Detsen, he organizes the first international medical conference of Medicine to introduce the Current Tibetan medicine system. The doctors from all over the known world came to participate including from Greece, China, Arab, India, and Nepal.Trisong Detsen also gathers many spiritual master and translator from India to train many translators to Translate all the Buddhist scripture from Indian to the Tibetan Language.Though facing much opposition from Bönpo follower to resist the change and introduction of Buddhism in Tibet. Besides all the hardship he was successful in establishing Buddhism as the official religion for his royal court and his empire.For Us, Tibetan Buddhist. We consider him as a very great king, and we are always grateful for him to inducing Buddhism in Tibet, which is now the core of Our Tibetan culture and tradition. Therefore during your travel to Tibet, you will find Trisong Detsen statue along with either Guru Rinpoche and śāntarakṣita or along with our other two kings of Songtsen Gampo.
Songtsen Gampo, སྲོང་བཙན་སྒམ་པོ་
Songtsen Gampo is the forefather of Buddhism in Tibet. Two generations before King Trisong Detsen invited Shantarakshita and Padmasambhava to Tibet, King Songtsen Gampo cultivated the nation for its transformation, clearing pathways for the dharma to enter and ultimately permeate Tibetan culture. Without Songsten Gampo there would be no Tibetan alphabet, Lhasa would have no Jokang, and the supreme demoness of Central Tibet might still be roaming the earth unfettered.
Songtsen Gampo reigned from 617 to 650. His Yarlung dynasty was based in Central Tibet during an imperialist period in Tibetan history. Bön was the dominant religion, and Buddhism was only seminally present. No Tibetan translations of the Buddhist scriptures existed, partially because there was no written form of Tibetan, so Songsten Gampo instructed his minister Thonmi Sambota to travel to India, study Sanskrit, and develop a Tibetan script. He then commissioned the translation of several thousand texts.
His celebrated successes in battle expanded the Tibetan empire deep into Nepal and China, and it was during these battles that he gained an appreciation of the neighbouring cultures. As a reminder of the great empire that Songtsen Gampo ruled, a large pillar still stands before the Potala palace in Lhasa, erected during his reign, on which is inscribed the agreement between the Tibetan and Chinese rulers to respect each other’s borders. He studied Chinese, became skilled in the art of leadership, and most importantly, he adopted sacred codes of conduct from Buddhist scripture. Under his rule, sacred practices began to replace the shamanistic practices of the Bönpos.
Songtsen Gampo’s two queens can be credited for a great part of his cultural awareness. Bhirkuti, from Kathmandu, brought the traditions of Himalayan Buddhism. Princess Wengchin, daughter of the Tang emperor, brought a treasure trove of ancient Chinese wisdom. She travelled across the steppes to her husband with a collection of Chinese classic literature and texts on sacred astrology, geomancy, and medicine.
Many obstacles lay in Princess Wengchin’s path as she headed to Yarlung. She had a vision of a gargantuan demoness who lay sprawled across the Himalayas, so large that one limb lay in Paro, Bhutan and another lay in Western Tibet. When she arrived in Yarlung, she shared her vision with her new husband. Recognizing the value of the treasures that his bride brought to him, as well as the importance of her vision, King Songsten Gampo commissioned thirteen demoness-subjugating temples across the land, built over the demoness’s vital organs, ankles, wrists, and torso, forever binding her from wreaking havoc. The Lhasa Jokang was built over her heart centre, and Wengchin’s Buddha statue was placed inside, where it still resides. Other such temples are Trenduk Lhakhang in Tsetang and Paro Kyichu in Bhutan.
King Songtsen Gampo is considered a human emanation of Avalokiteshvara, and he was the grandfather of King Trisong Detsen. Songtsen Gampo meditated for several years in a cave that is now at the core of Potala palace, and is revered for his great patronage of Buddhism.
Through his enlightened leadership, the path was cleared for the dharma to be propagated throughout the provinces, and for Buddhism to flourish.
Ju Mipham Rinpoche ( འཇུ་མི་ཕམ་,
Ju Mipham Rinpoche (Tib. འཇུ་མི་ཕམ་, Wyl. 'ju mi pham) or Jamgön Mipham Gyatso (Tib. འཇམ་མགོན་མི་ཕམ་རྒྱ་མཚོ་, Wyl. 'jam mgon mi pham rgya mtsho) (1846-1912) — a great Nyingma master and writer of the last century, student of Jamgön Kongtrul, Jamyang Khyentsé Wangpo and Patrul Rinpoche. Blessed by Manjushri, he became one of the greatest scholars of his time. His collected works fill more than thirty volumes. His chief disciple was Shechen Gyaltsab Pema Namgyal.
Terma (གཏེར་མ་, Wyl. gter ma)
Terma (Tibetan: གཏེར་མ་, Wylie: gter ma; "hidden treasure") are various forms of hidden teachings that are key to Vajrayana or Tibetan Buddhist and Bon religious traditions. The belief is that these teachings were originally esoterically hidden by various adepts such as Padmasambhava and dakini such as Yeshe Tsogyal (consorts) during the 8th century, for future discovery at auspicious times by other adepts, who are known as tertöns. As such, terma represent a tradition of continuous revelation in Vajrayana or Tibetan Buddhism. Termas are a part of tantric literature.
1. Terma Tradition
1. Terma Tradition
Tradition holds that terma may be a physical object such as a text or ritual implement that is buried in the ground (or earth), hidden in a rock or crystal, secreted in a herb, or a tree, hidden in a lake (or water), or hidden in the sky (space). Though a literal understanding of terma is "hidden treasure", and sometimes refers to objects that are hidden away, the teachings associated should be understood as being 'concealed within the mind of the guru', that is, the true place of concealment is in the tertön's nature or essence of mind. If the concealed or encoded teaching or object is a text, it is often written in dakini script, a non-human type of code or writing that only a tertön can decipher.
In this way, one may see the tradition of terma and tertön as analogous to that of inspiration and providing a legitimate cultural forum to ensure continuation of tantric tradition, and ensuring Tibetan Buddhism's and Bön's continued relevancy in an evolving world.
In this way, one may see the tradition of terma and tertön as analogous to that of inspiration and providing a legitimate cultural forum to ensure continuation of tantric tradition, and ensuring Tibetan Buddhism's and Bön's continued relevancy in an evolving world.
The terma tradition is particularly prevalent in, and significant to, the Nyingma lineage. Two of the most famous tertön in the 20th century, Jigdral Yeshe Dorje (2nd Dudjom Rinpoche) and Dilgo Khyentse, were Nyingmapa. Tertön are also prevalent in Bön traditions and a few tertön have been Kagyupa.
Padmasambhava and his principal consorts and disciples secreted away and hid religious texts, ritual objects and relics etc., to secure and protect Buddhism during the time of decline under Langdarma. Some of these terma have been rediscovered and special terma lineages established throughout Tibet as a result. Out of this activity developed, especially within the Nyingma tradition, two ways of dharma transmission: the so-called "long oral transmission" from teacher to student in unbroken disciplic lineages, and the "short transmission" of terma. The foremost revealers of these terma were the Five Terton Kings and the Eight Lingpas. In the 19th century, some of the most famous were the Khenkong Choksum referring to Jamyang Khyentse Wangpo, Jamgon Kongtrul and Orgyen Chokgyur Lingpa.
Terma have been relayed by nāga and the dakini - of the underworld and the heavens, respectively - and have also been hidden by teachers such as the great translator Longchenpa. Sometimes terma are discovered by a master and reconcealed for a later tertön to find. (Encyclopedia: From Scholars for Scholars)